Ta med dig posten när du flyttar – så fungerar Eftersändning
Behöver jag beställa Eftersändning om jag har adressändrat? Hur skiljer det sig från att ändra folkbokföringsadress? Vi förklarar vad Eftersändning innebär – och varför du behöver det.
När du flyttar bör du alltid uppdatera din folkbokföringsadress hos Skatteverket. Det är den grundläggande registreringen av befolkningen i Sverige som berättar exempelvis vad du ska betala i skatt och var du ska rösta. Du behöver även göra en adressändring för att registrerar din postadress, adressen dit du vill få din post, och det gör du hos Svensk Adressändring.
De flesta större myndigheter, banker och försäkringsbolag uppdaterar sina adressregister automatiskt, men inte alla. Det kan ta upp till 12 månader innan alla företag och privatpersoner nås av din nya adress när du har flyttat om du enbart har adressändrat hos Adressändring och uppdaterat din folkbokföringsadress hos Skatteverket.
När brev skickas till din gamla adress och du valt att inte ta med dig posten, utan bara adressändrat, skickas posten tillbaka till avsändaren och du blir själv ansvarig för till exempel obetalda trängselavgifter. Om du beställer en Eftersändning av din post hos Svensk Adressändring innebär det att posten kommer fram till dig ändå, oavsett vilken adress som står på brevet.
Eftersändning är en väldigt smart tjänst som gör att du slipper fundera på om räkningar och annan post säkert kommer fram till din nya adress och du undviker därmed risken för betalningspåminnelser. Tjänsten gäller i 12 månader och därefter kan du räkna med att din nya adress har hunnit uppdaterats.
För 598 kronor (50 kronor om du vill räkna på vad det kostar dig i månaden), eller 299 kronor om du är student eller under 26 år, så eftersänds posten till din nya adress. Är du student får du dessutom fritt antal eftersändningar under hela 12 månader om du till exempel byter boende eller flyttar hem till föräldrarna under eller mellan terminerna.